عنوان بلبرینگ پارس تامین پرشین

بلبرینگ

بلبرینگ‌های هوایی

بلبرینگ‌های هوایی از جمله محصولات جدید صنعتی برای افزایش دقت و کاهش اصطکاک در سیستم‌هایی هستند که حرکت نسبی بین اجزای آنها وجود دارد و در بسیاری موارد بار عمودی قابل ملاحظه‌ای بین دو سطح وجود دارد. یک نمونه از آنها بلبرینگ هوایی نیم‌کره‌ای است که برای ایجاد شرایط تعلیق و شبیه‌سازی شرایط جاذبه صفر در روی زمین استفاده می‌شود.

در گذشته بلبرینگ‌های لغزشی امکان حرکت دو سطح نسبت به یکدیگر را فراهم می‌کردند. با پیشرفت و توسعه صنعت و تکنولوژی برای استفاده از این بلبرینگ‌ها در مواردی از قبیل چرخ‌های اتوموبیل و موتورهای الکتریکی محدودیت‌هایی به وجود آمد. بنابراین استفاده از بلبرینگ‌های غلتشی مورد توجه قرار گرفت. امروزه نیز استفاده از بلبرینگ‌های غلتشی در مواردی از قبیل ساخت نیمه‌هادی‌ها، ماشین‌کاری با سرعت بالا و ردیابی با دقت بسیار زیاد با محدودیت‌هایی مواجه است. به همین دلیل استفاده از بلبرینگ‌های هوایی برای برخی کاربردها مورد توجه قرار گرفته است. در بلبرینگ هوایی یک لایه هوای فشرده که بین دو بخش بلبرینگ جریان دارد، بار اعمال شده به بلبرینگ را تحمل می‌کند. یکی از محدودیت‌های بلبرینگ‌های لغزشی و غلتشی اصطکاک است. تغییرات اصطکاک بین دو سطح این بلبرینگ‌ها همواره یکی از مشکلات اصلی در موقعیت‌دهی دقیق، خصوصا در شروع یا پایان یک حرکت دقیق بوده است. اصطکاک راندمان را کاهش می‌دهد. همچنین اصطکاک باعث تولید گرما می‌شود که کاهش دقت را به دنبال خواهد داشت. شکل زیر ضریب اصطکاک را برای انواع بلبرینگ‌ها نشان می‌دهد.

در بلبرینگ هوایی به علت عدم تماس جامد با جامد و همچنین ویسکوزیته بسیار کم هوا، همان طور که شکل قبل نیز نشان می‌دهد اصطکاک در شروع و حین حرکت بسیار ناچیز است. سایش سطوح نیز از دیگر عوامل نامطلوب برای عملکرد بلبرینگ است. در بلبرینگ هوایی این عامل نیز وجود ندارد. اما در این نوع بلبرینگ‌ها خوردگی ممکن است وجود داشته باشد که در این صورت با گذشت زمان کیفیت عملکرد بلبرینگ کاهش می‌یابد. این نکته در انتخاب جنس بلبرینگ باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین در هنگام استفاده از این بلبرینگ هوای ورودی به آن نیز باید تمیز و خشک باشد. در بلبرینگ هوایی به روغن‌کاری نیازی نیست. آرام و بدون صدا کار می‌کند و می‌تواند در سرعت‌های بسیار زیاد نیز کار کند. به علت عدم تماس سطوح با یکدیگر خطاهای ناشی از ناهمواری سطوح میانگین‌گیری شده و با یکدیگر جمع نمی‌شود، بنابراین اثر نامطلوب آنها در عملکرد بلبرینگ کاهش می‌یابد. فاصله دو بخش بلبرینگ هوایی که هوا در آن جریان دارد از مرتبه است در حالی که در بلبرینگ‌هایی که در آنها از یک لایه روغن برای تحمل بار استفاده می‌شود این فاصله تا نیز می‌رسد. بنابراین دقت زیادی در ساخت بلبرینگ هوایی لازم است و در مقابل دقت حرکت نیز در این بلبرینگ‌ها بالاتر است. از بلبرینگ‌های هوایی در مواردی از قبیل ماشین‌های ابزار دقیق، تجهیزات پزشکی، تجهیزات تولید لنزهای نوری، پرینترهای دیجیتال، لیتوگرافی، ماشین‌های تراشکاری الماس، ماشین‌های تست مواد، اندازه‌گیری دقیق، دستگاه‌های CMM، میزهای چرخان، اسپیندل‌ها و تست اصطکاک استفاده می‌شود