عنوان بلبرینگ پارس تامین پرشین

بلبرینگ

رولر برینگ‏های مخروطی (Taper Roller Bearings)

رولر برینگ‏های مخروطی (Taper Roller Bearings)
    
      یک رولر برینگ مخروطی شامل یک رینگ داخلی با دو لبه، یک رینگ خارجی بدون لبه و مجموعه‏ای از رولرهای مخروطی شکل می‏باشد. راستای خطوط تماس بین رولرها و سطوح تماس در رینگ‏ها در نقطه مشترکی محور دوران برینگ را قطع می‏نماید. یک قفسه تمام رولرها را به شکل یک مجموعه واحد نگاه می‏دارد. رینگ خارجی را می‏توان از ورق کشیده شده ساخت. دو لبه رینگ داخلی وظایف مختلفی به شرح زیر دارند در هنگام تماس با قفسه، لبه کوچکتر رولرها را در جای خود ثابت می‏کند. لبه بزرگتر نیز وظیفه تحمل بارهای محوری ناشی از فرم مخروطی رولرها را دارد. هنگام دوران پیشانی آنها نیز روی سطح لبه بزرگتر می‏لغزد.
جهت جلوگیری از ایجاد تنش ماکزیمم در سطح تماس رولرها و رینگ‏ها، برای رولرهای استوانه‏ای، فرم سطوح تماس را به شکل لگاریتمی می‏سازند.
زاویه تماس اکثر رولر برینگ‏های مخروطی بین °10 تا °20 می‏باشد. یک سری رولربرینگ مخروطی با زاویه تماس °28 نیز تولید شده است. این سری برینگ‏ها توان تحمل بارهای محوری بیشتری را دارند.
با توجه به شیب‏دار بودن سطوح تماس در رینگ‏ها، یک رولر برینگ مخروطی یک ردیفه، توان تحمل بارهای شعاعی خالص را ندارد این نوع برینگ حتماً باید تحت بار محوری نیز باشد و یا در جهت محوری ثابت شود.
معمولاً رولر برینگ‏های مخروطی را به صورت جفت و به شکلی که همدیگر را در راستای محور مهار نمایند به کار می‏برند. عموماً در رولر برینگ‏های مخروطی از قفسه پرسکاری شده از ورق فولادی و یا قفسه‏ای از پلی‏ آمید تقویت شده با الیاف شیشه استفاده می‏شود.
در برینگ‏های بزرگتر ممکن است از قفسه‏ های یکپارچه استفاده شود.
      رولربرینگ‏های مخروطی معمولاً در ماشین ‏آلات صنعتی، خودرو و جعبه دنده به کار می‏رود. اصلی‏ترین مزیت آنها ظرفیت بالای تحمل بارهای شعاعی و محوری و قابلیت تفکیک آنها می‏باشد رینگ‏ها را می‏توان جداگانه در محل خود نصب نمود. لقی بین اجزای برینگ نیز قابل تنظیم است. نمونه ‏های دوردیفه رولر برینگ‏های مخروطی به عنوان چرخ در وسایل نقلیه ریلی نیز بکار می‏روند.