عنوان بلبرینگ پارس تامین پرشین

بلبرینگ

تنوع بلبرینگها و بررسی انواع بلبرینگها

بلبرینگ ، بالبرینگ، یاطاقان ساچمه ای :( ball bearing )
این نوع از بلبرینگ مرسوم ترین نوع بلبرینگ می باشد که نمونه هایی از آن را در وسایل مختلف مشاهده کرده اید.
این نوع از بلبرینگ ها هردونوع فشار را به خوبی تحمل می کنند و بیشتر در وسایلی استفاده می شوند که بار وارده بر بلبرینگ زیاد نیست.
در این نوع از بلبرینگ، فشار برروی سطح خارجی بلبرینگ وارد می شود و این فشار از طریق ساچمه ها به بخش داخلی منتقل می گردد. به دلیل آنکه ساچمه ها کروی هستند، تنها بخش اندکی از سطح آن ها با سطوح در تماس است لذا اصطکاک به شدت کاهش یافته و این نوع بلبرینگ ها به نرمی حرکت می کنند.
از آنجاییکه تنها سطح اندکی از ساچمه ها در تماس می باشد لذا نمی توان فشار زیادی را بر آن ها وارد نمود زیرا موجب تغییر شکل پیدا کردن بلبرینگ می شود و پس از مدتی بلبرینگ به خوبی کار نخواهد کرد.

بلبرینگ های غلتکی، رولبرینگ: ( Roller Bearings )
این نوع بلبرینگ ها شبیه شکل زیر می باشند. این نوع بلبرینگ ها قادر خواهند بود فشار بسیار زیادی از نوع radial را که پیشتر شرح آن داده شد ، تحمل کنند. در این نوع بلبرینگ ها سطح تماس ساچمه با سطوح یک خط می باشد ولیکن در بلبرینگ های چرخی یک نقطه بود لذا این نوع بلبرینگ ها) بلبرینگهای غلتکی( فشار بسیار بیشتری را قادر به تحمل کردن هستند. ولیکن این نوع بلبرینگ ها قادر به تحمل کردن فشار زیاد از نوع thrust نمی باشند. نوعی از این بلبرینگ که آن را یاطاقان سوزنی می نمامند دارای استوانه هایی با قطر بسیار اندک می باشد. نمایی از این نوع بلبرینگ در شکل زیر نمایش داده شده است.

بلبرینگ کفه گرد Ball Thrust Bearing :
این نوع بلبرینگ ها در جاهایی مورد استفاده قرار می گیرند که سرعت پایین باشد و همچنین فشار از نوع radial کم باشد.

بلبرینگ کفه گرد بشکه ای Roller trust bearing :
این نوع بلبرینگ قادر به تحمل نمودن فشار زیادی از نوع thrust می باشند. در شکل زیر نمونه ای از آن نمایش داده شده است.

Tapered roller bearings :
این نوع از بلبرینگ ها قادر به تحمل نمودن فشار زیادی را از نوع radial و thrust می باشند. شکل آن در زیر آورده شده است.

بلبرینگ های مغناطیسی:
در بعضی از کاربردها که در آن سرعت حرکت وسایل مکانیکی بسیار زیاد می باشد از این نوع از بلبرینگها استفاده می شود. در این نوع از بلبرینگ تماس فیزیکی بین قطعات وجود نداشته بلکه نیروی مغناطیسی قویی سبب قوطه ور شدن اجزای داخلی بلبرینگ می شود. بعض از انواع آن قادر هستند در عرض یک دقیقه به تعداد 05555 گردش کنند.

Earthquake-proof Buildings :
همان طور که از نام این نوع بلبرینگ مشخص است، این نوع از بلبرینگ در زیربنای ساختمان ها برای مقابله نمودن با پدیده ی زلزله و مقاوم سازی ساختمان استفاده می شود. این نوع بلرینگ های غول آسا بسیار مقاوم بوده و وزن بسیار سنگین ساختمان را تحمل می کنند. امیدواریم در ایران نیز از این تکنیک در ساخت برج های مسکونی استفاده شود.